VLN Nürburgring: Opel 6h ADAC Ruhr-Pokal-Rennen23.08.2014 Kisaan Tuomas ja Toni osallistuivat tällä kertaa Mika Kitolan kanssa hänen rakentamallaan Bmw M3 E46 korimallisella kilpa-autolla. Saksaan saavuttiin keskiviikko iltana/yönä ja torstaina kuskit pääsivät ottamaan ensi kertaa tuntumaa uuteen autoon nürburgringin pitkälle radalle turistikierroksille. Auto tuntui tasapainoiselta ja helpolta ajaa, mutta samalla tuli kuskeille myös uusia asioita mm. SMG vaihteisto eli vaihteet vaihtuvat ratin vivuista ja myös tehoa on mukavasti (344hv ja 367nm) joka kuitenkin tulee tasaisesti ja on helppo annostella. Toni ja Tuomas saivat molemmat juuri ajettua 2 kierrosta testiä ennen kuin rata suljettiin moottoripyöräonnettomuuden vuoksi. Perjantaina ilmottautuminen, katsastus ja iltapäivällä pääsi jokainen ajamaan kaksi kierrosta testiä slicksien kanssa. Lauantaina aikaisin aamulla kuljettajakokoukseen ja 8.30 alkoi aika-ajo. Keli oli haastava yön sateiden jälkeen minkä vuoksi rata oli märän/liukkaan oloinen monessa kohtaan ja Tuomas ajoi oman kierroksensa varman päälle tunnustellen pitoa. Toni lähti seuraavaksi ja sitten Mika joka ajoi nopeimman kierroksen ajolinjojen jo oltua kuivemmat. Aika-ajon sijoitus 10. Kisaan starttasi Tuomas joka pääsi ajamaan oman ajovuoronsa kuivalla. Radalla silti tapahtui ulosajoja tasaisin välein ja uuden säännön mukaan tuplakeltaisilla lipuilla nopeus pitää pudottaa 60km/h. Välillä tuntui, että sekin aiheutti vaaratilanteita kun kovista lähes 200km/h nopeuksista pitää jarruttaa 60km/h nopeuteen. GPS seuranta on joka autossa ja kilpailun johto seuraa koko ajan, että tätä sääntöä noudatetaan. Toiseen ajovuoroon lähti Toni joka ei ehtinyt ajamaan kuin muutaman kierroksen kuivalla kunnes alkoi satamaan. Rata on pitkä ja yleensä ei sada joka paikassa joten päätimme, että Toni yrittää selviytyä slickseillä mahdollisimman pitkään jos sateet loppuvat. Sade kuitenkin jatkui ja Toni tuli vaihdattamaan saderenkaat varikolle. Toni sai kauhun hetkiä radalla, kun sateessa tuulilasi muurautui huurteesta umpeen eikä mitään ollut tehtävissä. Oli lähellä jo ettei Toni pysäyttänyt autoa radan varteen putsaamaan huurretta lasista! Toni tuli sen minkä näki ja sateen vähetessä myös tuulilasi alkoi kirkastua. Mika lähti kolmanteen ajovuoroon ja pysytteli radalla seuraavaan tankkaukseen jolloin ajolinjat oli jo kuivat ja alle vaihdettiin taas slicksit. Tässä vaiheessa olimme tukevasti luokan 7. sijalla ja Tuomaksen tehtävänä oli tuoda auto varmasti maaliin. Kuitenkin vuoristosää taas yllätti. Kaksi kierrosta ennen maalia alkoi sade uudestaan ja Tuomas liukasteli slickseillä varovasti radalla. Viimeisellä kierroksella tuulilasi taas alkoi huurtumaan pahasti. Edellä ollut Porsche oli ajanut ulos viimeisellä stintillä ja lähes sokkona puoli kierrosta ajettuaan Tuomas toi auton maaliin 6. sijalla. Kilpailu oli välillä selviytymistaistelua ja vaati kuljettajilta todella paljon malttia sekä keskittymistä. Toki aina toivoisi parempaa sijoitusta, mutta tällä kertaa luokan 6. sija tuntui todella hyvältä! Olimme luokan paras Bmw ja edessä vain porscheja. |