VLN Nürburgring: 35. RCM DMV Grenzlandrennen

21.07.2012

Saksaan lähdettiin keskiviikkona vajaalla miehityksellä kun Mikko oli sairastunut edeltävänä yönä mahatautiin ja jouduimme lentämään kuskit keskenämme saksaa kohti. Tonikin oli vasta parantumassa keuhkokuumeesta(!) eikä ollut parhaassa iskussa. Pieniä muitakin hankaluuksia oli matkassa, mutta pääsimme asuntoautolla matkaan frankfurth hahnin kentältä kohti Koblenzia.

Torstaina huollettiin auto ja teimme nyt muutoksia jousitukseen ja perä vaihdettiin tiheämpään siinä toivossa, että auto kiipeäisi eiffel vuoriston jyrkät nousut paremmin. Illaksi ajoimme Nürburgiin kaluston ja perjantaina ilmottautumiset ja katsastukset. Kaikki meni nyt paljon mukavammin kun alkoi jo touhu olla tuttua. 

Kilpailupäivä alkoi todella epävakaissa olosuhteissa ja rengas asiaa pohdittiin ennen aika-ajoa ja tehtiin "vakoilua" toisten tiimien valinnoista. Gp-rata oli kuiva, mutta loppuradan tilannetta ei tiedetty joten tehtiin riskipäätös, että Sauli lähtee slickseillä. Sade alkoikin hieman ennen Adenaun kylää josta Sauli ajeli muutaman GT auton perässä varovasti renkaan vaihtoon. Samalla Tuomas hyppäsi kuskin paikalle ja Toni sekä Sauli vaihtoi välikelin renkaat alle. Tuomaskin tunsi nordschleifen asfaltin liukkauden sadekelillä ja kävi sen verran lähellä kaidetta, että kuskin peili kääntyi! Sovittiin ettei sen lähempänä käydä kukaan :) Sadekelin renkaita ei viitsitty laittaa, koska rata oli loppu- sekä alkuosasta kuiva joka olisi sulattanut renkaat. 

Toni lähti viimeisenä aika-ajoon ja teki tiimin nopeimman ajan ja olimme luokassamme hyvällä sijalla, edessä pari autoa muutaman kymmenyksen sisällä meistä. Ajattelimme että aika riittäisi koska keli näytti jatkuvan samanlaisena, mutta vuoristoilma yllätti taas ja viimeisillä kierroksilla ajolinjat olikin kuivuneet ja porukka teki lähes kuivankelin aikoja.. Tulokset

Keli kuitenkin parani kisaan ja Tuomas starttasi slickseillä. Löysemmät jouset auttoivat viime kisan rauhattomaan käytökseen ja auto tuntui hyvältä ajaa, mutta hieman liian pehmeät takajouset aiheuttivat renkaiden hankausta lokasuojiin.

Alussa Tuomas sai muutaman auton ohitettua ja revittyä kaulaa takana oleviin, mutta sitten tulikin monessa kohtaa rajoitin 5 vaihteella vastaan liian nopeasti. Viimeistään viimeisellä yli 2km suoralla alkoi perkeeleet kypärän sisällä kun porukka lipui ohi Tuomaksen ajaessa rajoitinta vastaan koko suoran. Se kokeilu meni sitten pieleen.. Lisäksi ohjainlaite ilmeisesti ylikuumeni rajoitinta vastaan ajaessa eikä moottori ottanut täysiä kierroksia enää loppukisassa. Tuomas kuitenkin ajoi sen minkä autosta irti sai ja kierrosaikojen tasaisuudesta kertoo jotain se, että kolme viimeistä/nopeinta kierrosta oli 71 sadasosan sisällä. Ja rata on 24.4 kilometriä pitkä..

Toni ajoi toisen ajovuoron ja teki hyviä tasaisia kierrosaikoja vaikka ei varmasti ollut helppo ajovuoro keuhkokuumeesta kuntoutuvalle. Viime kisassa oikean eturenkaan puhkeaminen aiheutti hieman epäilystä renkaan kestosta ja se vaihdettiin ennen Saulin ajovuoroa. Tonin piti hypätä kuskin paikalta vaihtamaan rengas sillä aikaa kun Tuomas tankkasi ja Sauli laittoi itseään vöihin. No kunnon suomalaista taisteluhenkeä ainakin oli!

Sauli ajoi viimeisen stintin ja toi auton hienosti ruutulipulle jälleen luokan 8/11 sijalle ja yleiskilpailun 84/140. Tulokset Tyytyväinen täytyy olla vaikka tulos olisi voinut olla parempikin. Kaksi autoa oli edellä sellaisella marginaalilla, että sijoitus olisi voinut olla niiden edellä pidemmällä perävälityksellä sekä hieman nopeammilla varikkokäynneillä. Jokainen kuski sai taas paljon kokemusta radasta ja kierrosajat olivat huomattavasti tasaisempia kaikilla.

Keskeytyskään ei ollut kaukana kun autoa huollettiin suomessa huomattiin, että molemmat moottorin kumityynyt oli rikkoutunut ja moottori lepäsi etuakselin päällä jossa liikkuessaan oli jo hangannut pienen reijän öljypohjaan! Ylävesiletkukin oli saanut osansa liikkuvasta moottorista johon oli tullut halkeama klemmarin juureen ja sylkenyt hieman vettä koneesta viimeisillä kierroksilla. Onneakin siis ollut matkassa.

24.09.2022Riga Grand Finals 2022 Luokkavoitto, yleiskilpailun kolmas sija ja TCR Baltian mestauus
13.08.2022Parnu Summer Race 2022
05.08.2022Secto Rally Finland 2022 TCR SM sarjan julkistus
11.06.2022Mekonomen Grand Prix Botniaring
30.04.2022DeWALT Grand Prix 2022
21.08.2021Pärnu Summer Race 2021
19.06.2021Henkell Grand Prix 2021
29.08.2020Botniaring testipäivä
03.04.2020DeWALT Grand Prix 2020 ja Botniaring Grand Prix peruttu
23.11.2019Kausi 2020
15.06.2019Riga Summer Race 2019
15.06.2019Botniaring grand Prix 2019
11.05.2019DeWALT Grand Prix 2019
25.03.2019Baltic Endurance Championship: Uudella autolla kauteen 2019!
21.09.2018BEC4H serie BATCC Final Round Auto24ring pärnu: Victory and baltic champions in A3000 class
18.08.2018BEC4H serie Riga summer race: Endurance NEZ 2nd place in A3000 class
11.06.2018BEC4H serie BaTCC round 2: Pole position and victory in A3000 class
11.06.2018BEC4H serie BaTCC round 2
12.05.2018BEC4H serie DEWALT GP
27.04.2018Baltic Endurance Championship 2018
01.10.2017Endurance Cup Motopark: Aika-ajon 2. ja Kilpailussa 3 Sija. Nopein kierros ja uusi rataennätys!
10.09.2017Alastaro Avoin Touring Car: Voitto ja toinen sija!
10.09.2017Endurance Cup Alastaro
03.09.2017Endurance Cup Kemora: Aika-ajon 3. ja kilpailussa 5. sija
08.07.2017Endurance Cup Kemora: Aika-ajon 4. ja keskeytys vaihteistorikkoon
17.06.2017Endurance Cup Botniaring: Paalupaikka, kilpailun nopein kierros ja 5.sija
25.05.2017Endurance Cup Alastaro: Paalupaikka ja keskeytys
15.05.2017Endurance Cup 2017: 35 Tiimiä ilmottautunut sarjaan!
29.04.2017Baltic 4H Endurance Championship Bikernieki osakilpailu: Paalupaikka ja toinen sija!
28.01.2017KIC 12 tunnin karting kilpailu: Kolmas Sija!
31.12.2016Endurance Cup sarjan 3. Sija! Kiitos yhteistyökumppaneille ja kaikille kauden aikana apuna olleille vuodesta!
01.10.2016Endurance Cup 2016 Motopark: Paalupaikka ja 3.sija!
25.09.2016Endurance Cup 2016 Alastaro
24.09.2016Touring Car avoin ja Porsche GT3 Alastaro: Jim kolmanneksi Porsche lähdössä!
13.08.2016Endurance Cup 2016 Kemora: Aika-ajossa Jim toiseksi ja kilpailun 8.sija
10.07.2016Touring Car avoin Kemora: Toni voittoon ja Tuomas kolmanneksi!
09.07.2016Endurance Cup 2016 Kemora: Aika-ajossa toinen ja kilpailun nopein kierros
19.06.2016Endurance Cup 2016 Botniaring: Paalupaikka ja 8.sija
18.06.2016Touring Car avoin Botniaring: Jim voittoon ja Sauli toiseksi!
29.05.2016Endurance Cup 2016 Alastaro: Kausi käyntiin paalupaikalta!
09.10.2015Endurance Series 2015 Alastaron finaali. Lopputuloksena sarjan 3. Sija
19.09.2015Endurance Series 2015 Ahvenistolta paalupaikka!
30.08.2015Endurance Series 2015 Botniaringiltä 3.Sija!
18.07.2015Endurance Series 2015 Kemora
17.05.2015Endurance Series 2015 Alastaron osakilpailu
04.04.2015Endurance Series 2015
20.09.2014Endurance Alastaro
23.08.2014VLN Nürburgring: Opel 6h ADAC Ruhr-Pokal-Rennen
14.09.2013Botniaringiltä paalupaikat Tonille ja Tuomakselle
28.07.2013Seinäjoen Vauhtiajot
01.06.2013Kemoran osakilpailu
28.05.2013National Race Serie 2013 Botniaring osakilpailu
09.03.2013SM Itäralli Joensuu
23.02.2013Vaakunaralli Mikkelissä
23.09.2012FINRace Motopark Avoin Touring Cars ja Momo Endurance Alastaro
15.09.2012Botniaring Touring Cars avoin
01.09.2012Endurance Saloon Cup Ahvenisto
18.08.2012Endurance Cup Botniaring
04.08.2012Neste Oil Rally
21.07.2012VLN Nürburgring: 35. RCM DMV Grenzlandrennen
23.06.2012VLN Nürburgring: 43. Adenauer ADAC Rundstrecken- Trophy
14.05.2012Kypärät
04.02.2012Ice Kart 2012 sarjan osakilpailut
29.12.2011Toni Virtanen palkittiin
08.10.2011Motopark Endurance 2011
02.10.2011Alastaro Touring cars open 2011
03.09.2011Ahvenisto Endurance 2011
31.07.2011Neste Oil Rally
24.07.2011Seinäjoen Vauhtiajot 2011
28.05.2011VLN sarjan osakilpailu
07.05.2011Botniaringiltä tiimille kaksoisvoitot molemmista kilpailulähdöistä!
05.02.2011Black Rose Racing VLN sarjaan saksan nurburgringille
Black Rose Racing